Absolvent pozná históriu divadla, dejiny odievania a vie realizovať návrhy kostýmov s využitím strihových a materiálových riešení. Ovláda technologické postupy a má praktické zručnosti na zhotovenie scénického kostýmu. Je pripravený na navrhovanie a tvorivú realizáciu scénických kostýmov v divadelných a dekoračných dielňach. Môže sa uplatniť v umelecko-výtvarnej, divadelnej a televíznej tvorbe.
Aktivitu nášho odboru môžete sledovať aj na Facebooku.
CHARAKTERISTIKA ODBORU
Forma štúdia:*denné štúdium
Dĺžka vzdelávania:*4 roky
Študijný odbor je určený pre:*absolventov základných škôl
Podmienky na prijatie do študijného odboru:[attr rowspan="2" style="vertical-align:middle"]*úspešné vykonanie talentovej skúšky
úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy
Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy:*maturitná skúška
Doklad o dosiahnutom vzdelaní:*vysvedčenie o maturitnej skúške
Poskytnutý stupeň vzdelania:[attr rowspan="2" style="vertical-align:middle"]*úplné stredné odborné vzdelanie
klasifikácia stupňov vzdelania~~ ISCED 3 – 3A
Pracovné uplatnenie absolventa:[attr style="vertical-align:middle"]*"Absolvent pozná históriu divadla, dejiny odievania a vie realizovať návrhy kostýmov s využitím strihových a materiálových riešení. Ovláda technologické postupy a má praktické zručnosti na zhotovenie scénického kostýmu. Je pripravený na navrhovanie a tvorivú realizáciu scénických kostýmov v divadelných a dekoračných dielňach. Môže sa uplatniť v umelecko-výtvarnej, divadelnej a televíznej tvorbe."
Nadväzná odborná príprava:*možnosť ďalšieho vzdelávania vysokoškolského štúdia tohto i príbuzných smerov
[/table]
VEDÚCI ODBORU
2002 – 2007[attr style="vertical-align:middle"]*"Poslucháčka VŠMU v Bratislave, na Divadelnej fakulte, odbor bábkarská scénografia."
umelecké a profesionálne aktivity[attr colspan="2" style="background-color:#f2f2f2; font-weight:bold;"] 2010[attr style="vertical-align:middle"]*"Externistka kostymérka, pôvodnej slovenskej rozprávky STV, Orest z rodu čarodejníkov"
2009 – 2013[attr style="vertical-align:middle"]*"Externista – zástupca architekta, výtvarná spolupráca v detskej relácii STV Maškrtníček"
2008[attr style="vertical-align:middle"]*"Externista – architekt v detskej relácii STV Elá Hop"
2006[attr style="vertical-align:middle"]*"„SCÉNA-BÁBKY“ – Autorská výstava prác Kristíny Hroznovej a Elišky Stankovej, Záhorské osvetové stredisko Senica"
2005[attr style="vertical-align:middle"]*"Mestská galéria Trenčín – Krajina ticha"
predstavenia realizované v kamenných divadlách na Slovensku[attr colspan="2" style="background-color:#f2f2f2; font-weight:bold;"] 2012[attr style="vertical-align:middle"]*"„HASTROŠOVCI“ – Bábkové divadlo Žilina, Réžia: Alena Lelko, Kostýmy: Kristína Hroznová, Scéna: Silvester Lavrík"
2011[attr style="vertical-align:middle"]*"„ZAŽMÚROČKO“ – Bábkové divadlo Košice, Réžia: Pavel Uher, Výprava: Kristína Hroznová"
2010[attr style="vertical-align:middle"]*"„PINOCCHIO“ – Bábkové divadlo Košice, Réžia: Pavlína Musilová, Výprava: Kristína Hroznová, Hrajú: členovia súboru košického bábkového divadla"
2009[attr style="vertical-align:middle"]*"„GAŠPARKO A KUBO V KRIŠTÁĽOVOM KAŠTIELI“ – Bratislavské bábkové divadlo, Dramaturgia :Michal Babiak; Scéna, bábky, kostýmy: Kristína Hroznová, Réžia: Pavlína Musilová"
2008 – 2009[attr style="vertical-align:middle"]*"„ŠAŠOVINKY“ – Bábkové divadlo Košice, Réžia: Pavel Uher, Výprava: Kristína Hroznová"
2009[attr style="vertical-align:middle"]*"„STRAŠIAK“ – Divadlo LUDUS Bratislava, Réžia: Marcela Beňová, Výprava: Kristína Hroznová"
2008[attr style="vertical-align:middle"]*"„ROZPRÁVKA O PRINCEZNEJ SULIMÁNSKEJ“ – Bratislavské bábkové divadlo, Réžia a dramaturgia: Mariana Ďurčeková, Výprava : Kristína Hroznová"
2006[attr style="vertical-align:middle"]*"„CIGÁNI IDÚ DO NEBA“ – Mestské divadlo Žilina, Kostýmy: Kristína Hroznová, Réžia: Anton Šulík, Dramaturgia:Rastlav Balek"
2006[attr style="vertical-align:middle"]*"„TRI PRASIATKA“ – bábkové divadlo Žilina, Kostýmy: Kristína Hroznová, Réžia :Tomáš Hudcovič, Scéna :Pavol Húšťava"
2006[attr style="vertical-align:middle"]*"„PERNÍKOVÁ CHALÚPKA“ – Bratislavské bábkové divadlo, výtvarné návrhy a realizácia (scéna, bábky, kostýmy) Réžia a dramaturgia: Pavlína Musilová"
2005[attr style="vertical-align:middle"]*"„SLUHA DVOCH PÁNOV“ – Carlo Goldoni Mestské divadlo Žilina, návrhy kostýmov réžia a dramaturgia: Rastislav Balek"
2004[attr style="vertical-align:middle"]*"„MAĽOVANÉ NA SKLE“ – Mestské divadlo Žilina, návrhy kostýmov do predstavenia, Réžia: Anton Šulík, Dramaturgia: Rastislav Balek"
práca na audiovizuálnych projektoch[attr colspan="2" style="background-color:#f2f2f2; font-weight:bold;"] 2015[attr style="vertical-align:middle"]*"„SPIEVANKO 5, O POVOLANIACH“ – DVD a KINO verzia v sieti Cinemax, Kostýmová výtvarníčka: Kristína Hroznová, Architekt a rekvizity: Barbora Rajčanová, Réžia: Diana Novotná"
2013[attr style="vertical-align:middle"]*"„SPIEVANKOVO 4, VESELÁ ANGLIČTINA PRE DETI“ – DVD, Kostýmová výtvarníčka, architekt a rekvizitár: Kristína Hroznová, Réžia: Diana Novotná"
sympóziá[attr colspan="2" style="background-color:#f2f2f2; font-weight:bold;"] [/table]
UČEBNÝ PLÁN
1. ROČNÍK
Profilovým predmetom je Výtvarná príprava. Výtvarná príprava tvorí v 1. ročníku štúdia dva základné tematické okruhy smerujúce k poznaniu a ovládnutiu základných prvkov výtvarného jazyka a prostriedkov výstavby a kompozície. Predmet výtvarná príprava vedie žiakov k tomu, aby získali základné umelecké spôsobilosti, aby si osvojili teoretické vedomosti a praktické zručnosti v oblasti kresliarskych výtvarných techník. Odborné výtvarné vzdelávanie umožňuje rozvíjať samostatné myslenie, tvorivosť, s dôrazom na divergentné myslenie a konanie vo všetkom, čo súvisí s umením, ako i výtvarnou stránkou a remeselným prevedením. Záverečným výstupom je ročníková klauzúrna práca. K významným aktivitám vo výchovno-vzdelávacom procese patria aj návštevy galérií a múzeí, divadelných predstavení a prezentácia študentskej tvorby na rôznych výtvarných výstavách a súťažiach. Výučba prebieha v ateliéroch a učebniach školy.
2. ROČNÍK
V profilovom predmete Výtvarná príprava sa kladie dôraz na rozvíjanie, skvalitňovanie a precvičovanie výtvarného videnia, farebného cítenia, fantazijno-koncepčných štúdií a morfológie výtvarnej tvorby. Žiaci sa zaoberajú zásadami kompozície, vzťahmi medzi analytickými štúdiami prírodných a umeleckých foriem, vzťahmi medzi tradičným a netradičným materiálom a jeho výtvarnými a výrazovými možnosťami. Osvojujú si teoretické vedomosti a praktické zručnosti v maliarskych výtvarných technikách. Dôležitou súčasťou výtvarnej prípravy je i teoretické poznávanie výtvarného umenia a umeleckých remesiel a tiež práca s počítačom (Adobe Photoshop, Adobe Ilustrator). Teoretické vedomosti a praktické zručnosti je možné využívať a spájať s poznatkami z niektorých tematických celkov v rámci medzipredmetových vzťahov dejín výtvarnej kultúry a kostýmovej tvorby. Predmet výtvarná príprava tvorí základ pre budúcu prácu žiakov pri navrhovaní výtvarno-úžitkových artefaktov v oblasti, pre ktorú sa pripravujú. Záverečným výstupom je ročníková klauzúrna práca. Súčasťou výtvarného vzdelávacieho procesu ja povinné absolvovanie krajinárskeho kurzu – kresba a maľba v plenéri a prezentácia tvorby na rôznych výtvarných výstavách a súťažiach.
3. ROČNÍK
Navrhovanie je profilový odborný predmet odboru SKT. Obsahom tohto predmetu je poskytnúť žiakom potrebné vedomosti, schopnosti a zručnosti z oblasti navrhovania scénického kostýmu. Rozvíja tvorivú aktivitu žiakov a vedie ich k samostatnému riešeniu úloh na základe vedomostí a schopností získaných v predmete Výtvarná príprava. Navrhovanie kostýmov sa zameriava na kreatívne, nekonvenčné postupy uplatnenia estetických princípov, využíva rôzne materiály a postupy, korešponduje s výtvarným umením. Predmet je prepojený s teoretickými predmetmi dejiny odevu, dejiny divadla, dejiny výtvarnej kultúry a praktickými predmetmi technológia, modelovanie, náuka o materiáloch a kostýmová tvorba. Obsah učebných plánov v týchto predmetoch na seba chronologicky nadväzuje. Realizácia navrhnutého odevu začína tvorbou strihu a strihovej dokumentácie v predmete konštrukcia odevov, technologickým postupom v predmete technológia a končí jeho zhotovením na predmete kostýmová tvorba. Každý výstup je doplnený technickou a fotografickou dokumentáciou. Vyučovanie je určené prevahou praktického charakteru, spája komplexne nadobudnuté vedomosti a zručnosti a rozvíja kreativitu. Záverečným výstupom je ročníková klauzúrna práca. Súčasťou vzdelávacieho procesu je povinné absolvovanie týždennej praxe v Umelecko – dekoračných dielňach niektorého zo slovenských divadiel. K významným aktivitám vo výchovno-vzdelávacom procese patria aj návštevy galérií a múzeí, divadelných predstavení a prezentácia študentskej tvorby na rôznych výtvarných výstavách a súťažiach. Výučba prebieha v ateliéroch, učebniach a dielňach školy.
4. ROČNÍK
Navrhovanie je profilový odborný predmet. Obsahom tohto predmetu je poskytnúť žiakom potrebné vedomosti, schopnosti a zručnosti z oblasti navrhovania scénického kostýmu. Rozvíja kreativitu žiakov a vedie ich k samostatnému výtvarnému a koncepčnému riešeniu úloh. Navrhovanie kostýmov sa zameriava na tvorivé, nekonvenčné postupy v rámci jednotlivých divadelných žánrov, pričom využíva rôzne výtvarné postupy. Predmet je prepojený s teoretickými predmetmi dejiny odevu, dejiny divadla, dejiny výtvarnej kultúry a praktickými predmetmi technológia, modelovanie, náuka o materiáloch a kostýmová tvorba. Cieľom štúdia je výchova vlastného výtvarného názoru žiaka v oblasti textilnej, odevnej, a kostýmovej tvorby a aplikácia výtvarného prejavu pre potreby divadelnej, televíznej a filmovej praxe. Vyučovanie je určené prevahou praktického charakteru, spája komplexne nadobudnuté vedomosti a zručnosti a rozvíja kreatívne myslenie. Záverečným výstupom a úspešným absolvovaním odboru je maturitná práca, ktorá spočíva v navrhnutí kostýmovej výpravy a realizácii konkrétneho divadelného kostýmu. K významným aktivitám vo výchovno-vzdelávacom procese patria aj návštevy galérií a múzeí, divadelných predstavení a prezentácia študentskej tvorby na rôznych výtvarných výstavách a súťažiach. Výučba prebieha v ateliéroch, učebniach a dielňach školy.